tiistai 4. marraskuuta 2014

Tyhmiä kysymyksiä

Monella tunnilla - oli kyse sitten tanssista tai vaikkapa jumppatunnista - tunnin opettaja tai ohjaaja törmää hiljaisuuteen kysyessään jonkin kysymyksen. Joillain ihmisillä on aika korkea kynnys tuoda ilmi omia mielipiteitään ryhmätunneilla, minkä seurauksena opettaja ei saa kysymykseensä vastausta. Kaikille ei välttämättä myöskään ole mitään väliä, miten toimitaan, vaan kaikki opettajan esittelemät vaihtoehdot sopivat, jolloin ei välttämättä tule kommentoitua mitään kysymykseen. Opettajaa salin valtaava hiljaisuus ei kuitenkaan auta, jos hänen tavoitteenaan on saada selville oppilaiden mielipide. Itse pyrin vastaavissa tilanteissa yleensä lähestymään asiaa huumorin kautta. Saatan hymyillen tokaista, etten ole vielä oppinut lukemaan ajatuksia, jolloin vastaus kysymykseen on tarpeen. Kun tunnelmaa on hieman kevennetty, rohkaistuu yleensä ainakin yksi oppilas kertomaan oman mielipiteensä ja tunti pääsee jatkumaan.

Olen lisäksi huomannut, että etenkin aikuisten tunneilla monet ihmiset ovat arkoja kysymään tarkentavia kysymyksiä. Yritän yleensä ennaltaehkäistä ongelmaa sanomalla, että kysymyksiä saa esittää ja niitä todella kannattaa kysyä. Faktahan yleensä on, että joku muu pohtii ihan samaa asiaa uskaltamatta kuitenkaan tuoda kysymystään julki. Usein oppilaat pelkäävät myös kysyvänsä niin sanottuja tyhmiä kysymyksiä. Kun oppilas aloittaa kysymyksensä sanomalla "tää nyt on tällainen ihan tyhmä kysymys", on totuus yleensä toinen. Yleensä nämä tyhmät kysymykset nimittäin ovat kaikista parhaimpia kysymyksiä. Toisinaan oppilas kysyy niin hyvän kysymyksen, että opettajankin pitää pysähtyä pohtimaan omaa vastaustaan. Parhaimpia ovatkin ne hetket, kun opettajakin oppii jotain uutta oppilaan kysymyksestä! Joskus joudun myös toteamaan, etten osaa vastata kysymykseen ja palaamaan asiaan uudelleen siihen enemmän perehdyttyäni.

Kuva

Joskus oppilas myös kyseenalaistaa opettajan toimintatavan. Liikkeitä voidaan opettaa ja tehdä monella tavalla, mikä saattaa aiheuttaa hämmennystä oppilaissa. Ainakin minä olin tanssioppilaana välillä hyvin hämmentynyt erilaisista toteutustavoista ja termeistä samalle liikkeelle. Minua kyseenalaistaminen ei haittaa, sillä minulla on aina jokin idea siitä, miksi jokin liike tehdään tietyllä tavalla minun tunnillani tai miksi lähestyn jotain asiaa valitsemallani tavalla. Yritän kuitenkin aina sanoa, että joku toinen opettaja saattaa opettaa liikkeen eri tavalla ja että se voi yhtä lailla olla oikein. Mielestäni koskaan ei toimi väärin, jos tekee niin kuin kyseisen tunnin opettaja pyytää. :)

Esitätkö sinä usein tarkentavia kysymyksiä omilla tanssitunneillasi?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ajatuksesi!