Näytetään tekstit, joissa on tunniste kysymykset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste kysymykset. Näytä kaikki tekstit

maanantai 18. toukokuuta 2015

Aukikierron parantaminen, osa 1: Venyttely

Sain jo jonkin aikaa sitten ehdotuksen kirjoittaa aukikierron parantamisesta. Asia on ollut mielessäni siitä alkaen, mutta vasta nyt ehdin tarttua kunnolla toimeen! Uskon, että näin kesän lähestyessä tanssijoilla on kuitenkin enemmän aikaa lihashuoltoon ja oheisharjoitteluun, kuten vaikkapa aukikiertoon perehtymiseen! Näin ollen postauksen ajankohta saattaa olla juuri sopiva!

Olen kirjoittanut lonkan rakenteesta ja aukikierrosta oman postauksensa, joka löytyy täältä. Tässä kirjoituksessa esittelen tapoja aukikierron parantamiseen venyttelyn avulla. Haluan kuitenkin painottaa, että välttämättä kireät lihakset eivät ole syynä heikkoon aukikiertoon. Voi olla, ettei aukikiertäjälihaksissa ole tarpeeksi voimaa tuottamaan omaa maksimaalista aukikiertoa, jolloin niitä tulee venyttämisen sijaan vahvistaa. Palaan vahvistamiseen postaussarjan seuraavassa osassa!

Kuten jo kirjoitin, aukikiertoa saattavat rajoittaa useat eri tekijät. Näin ollen aluksi jokaisen tanssijan tulisi tunnistaa, mikä kohta omassa kehossa hankaloittaa oman maksimaalisen aukikierron hyödyntämistä. Joskus esimerkiksi kireät pakaralihakset, lähentäjälihakset tai jopa alaselkä saattavat estää lonkkia kiertymästä maksimiaukikiertoon. Kannattaa kuitenkin ottaa huomioon, että välttämättä oma tai edes oman tanssinopettajan ammattitaito ei aina riitä ongelma-alueen jäljittämiseen. Joskus saattaakin olla parempi kääntyä tanssiin perehtyneen fysioterapeutin puoleen, joka osaa paikallistaa ongelman ja antaa oikeita harjoitteita sen ratkaisemiseksi. Fysioterapeutti osaa myös antaa selityksen siihen, miksi lihakset kiristyvät. Kun tietää, mistä kiristys johtuu, on myöhemmin mahdollista päästä eroon tavoista, jotka aiheuttavat ylimääräisiä lihasjännityksiä.Mikäli kireät lihakset rajoittavat aukikiertoa, voi kuitenkin ennen fysioterapeutin luona vierailemista kokeilla kotikonsteja.

Jos kiristys johtuu kireistä lihaksista, voi niitä yrittää avata venytyksillä. Itse suosin pumppaavaa tyyliä, jossa venytykseen ei jäädä kovin pitkäksi aikaa. Teen esimerkiksi 10 - 15 pumppaavaa venytystä, jossa ainoastaan käyn uloshengityksellä venytysasennossa ja lopuksi jään noin puoleksi minuutiksi venyttämään ennen kuin toistan saman venytyksen toiselle puolelle. Venyttelyn perusperiaatteista voi lukea lisää täältä.

Mikäli esimerkiksi gluteus medius -lihas kiristää, voi kokeilla seuraavaa venytystä. Asetu istumaan samalla tavalla kuin risti-istunnassa, mutta nosta oikean jalan nilkka vasemman jalan polven päälle. Pyri pitämään molemmat istuinluut lattiassa ja rentouttamaan oikean jalan nivunen. Uloshengityksellä nojaa eteenpäin pitäen koko selkä pitkänä, kunnes tunnet venytyksen. Sisäänhengityksellä palaa alkuasentoon.

Kuva
Jos piriformis-lihas on kiristynyt, kannattaa kokeilla sen venyttämistä. Oheinen venytys ei välttämättä sovi kaikkien polville, joten kannattaa olla varovainen. Polvissa ei saisi tuntua kipua missään vaiheessa venytystä!

Istu siten, että asetat polvesi toistensa päälle ja pyri jälleen rentouttamaan nivuset. Kurota istuinluita pitkälle taaksepäin ja pidä koko selkä pitkänä. Uloshengityksellä nojaa eteenpäin, kunnes tunnet venytyksen. Sisäänhengityksellä palaa takaisin alkuasentoon.

Kuva
Muistattehan, että kysymykset ja kommentit aiheesta tai sen vierestä ovat aina tervetulleita! :)

sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Kysyvä ei tieltä eksy!

Nyt kun kevätkiireet alkavat vähitellen helpottaa, on vihdoin aikaa päivittää blogia! Koska uskon vuorovaikutukseen, haluaisin myös kuulla teidän blogissani vierailevien ehdotuksia aiheista, joista haluaisitte tietää enemmän. Ainakin aukikierron parantamiseen keskittyvää postausta on pyydetty, ja se on minulla vihdoinkin työn alla! Kannattaa siis kurkata blogiani huomenna, mikäli olet kiinnostunut parantamaan omaa aukikiertoasi. :)


Jos haluaisit kuitenkin lukea jostain muustakin aiheesta, otan enemmän kuin mielelläni vinkkejä ja ideoita vastaan! Muutenkin kehitysehdotukset ovat tervetulleita, mikäli niitä on! Haluaisitko blogiini jotain tietynlaista sisältöä? Mikä blogissani toimii ja mikä taas ei? Sana on vapaa! :)
Kuva
Ps. Huomasin joidenkin lukevan blogiani Blogilistan kautta. Olettehan tietoisia, että Blogilista lopettaa toimintansa 1.6.2015 alkaen? Suosittelenkin jatkossa seuraamaan blogiani joko Bloggerin tai Bloglovinin kautta. :)

keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Kysymyksiä!

Kevätkausi on alkanut useimmissa tanssikouluissa ja taas päästään (toivottavasti hyvin levänneinä) työn touhuun! Itse työstän kaiken muun ohessa kiinnostuneille viimeistä osaa kärkitossuilla tanssimisen aloittamiseen liittyvään sarjaani sekä toki myös venyttelyyn liittyviä postauksia. Nyt saa kuitenkin esittää kysymyksiä ja toiveita siitä, mistä haluaisitte minun kirjoittavan. Toki myös palautetta saa antaa! Sana on vapaa! :)

Kuva

tiistai 4. marraskuuta 2014

Tyhmiä kysymyksiä

Monella tunnilla - oli kyse sitten tanssista tai vaikkapa jumppatunnista - tunnin opettaja tai ohjaaja törmää hiljaisuuteen kysyessään jonkin kysymyksen. Joillain ihmisillä on aika korkea kynnys tuoda ilmi omia mielipiteitään ryhmätunneilla, minkä seurauksena opettaja ei saa kysymykseensä vastausta. Kaikille ei välttämättä myöskään ole mitään väliä, miten toimitaan, vaan kaikki opettajan esittelemät vaihtoehdot sopivat, jolloin ei välttämättä tule kommentoitua mitään kysymykseen. Opettajaa salin valtaava hiljaisuus ei kuitenkaan auta, jos hänen tavoitteenaan on saada selville oppilaiden mielipide. Itse pyrin vastaavissa tilanteissa yleensä lähestymään asiaa huumorin kautta. Saatan hymyillen tokaista, etten ole vielä oppinut lukemaan ajatuksia, jolloin vastaus kysymykseen on tarpeen. Kun tunnelmaa on hieman kevennetty, rohkaistuu yleensä ainakin yksi oppilas kertomaan oman mielipiteensä ja tunti pääsee jatkumaan.

Olen lisäksi huomannut, että etenkin aikuisten tunneilla monet ihmiset ovat arkoja kysymään tarkentavia kysymyksiä. Yritän yleensä ennaltaehkäistä ongelmaa sanomalla, että kysymyksiä saa esittää ja niitä todella kannattaa kysyä. Faktahan yleensä on, että joku muu pohtii ihan samaa asiaa uskaltamatta kuitenkaan tuoda kysymystään julki. Usein oppilaat pelkäävät myös kysyvänsä niin sanottuja tyhmiä kysymyksiä. Kun oppilas aloittaa kysymyksensä sanomalla "tää nyt on tällainen ihan tyhmä kysymys", on totuus yleensä toinen. Yleensä nämä tyhmät kysymykset nimittäin ovat kaikista parhaimpia kysymyksiä. Toisinaan oppilas kysyy niin hyvän kysymyksen, että opettajankin pitää pysähtyä pohtimaan omaa vastaustaan. Parhaimpia ovatkin ne hetket, kun opettajakin oppii jotain uutta oppilaan kysymyksestä! Joskus joudun myös toteamaan, etten osaa vastata kysymykseen ja palaamaan asiaan uudelleen siihen enemmän perehdyttyäni.

Kuva

Joskus oppilas myös kyseenalaistaa opettajan toimintatavan. Liikkeitä voidaan opettaa ja tehdä monella tavalla, mikä saattaa aiheuttaa hämmennystä oppilaissa. Ainakin minä olin tanssioppilaana välillä hyvin hämmentynyt erilaisista toteutustavoista ja termeistä samalle liikkeelle. Minua kyseenalaistaminen ei haittaa, sillä minulla on aina jokin idea siitä, miksi jokin liike tehdään tietyllä tavalla minun tunnillani tai miksi lähestyn jotain asiaa valitsemallani tavalla. Yritän kuitenkin aina sanoa, että joku toinen opettaja saattaa opettaa liikkeen eri tavalla ja että se voi yhtä lailla olla oikein. Mielestäni koskaan ei toimi väärin, jos tekee niin kuin kyseisen tunnin opettaja pyytää. :)

Esitätkö sinä usein tarkentavia kysymyksiä omilla tanssitunneillasi?