torstai 14. toukokuuta 2015

Näytösmeikkivinkkejä

Kevätnäytökset lähestyvät monessa tanssikoulussa näin toukokuun puolivälissä! Ajattelin kantaa korteni kekoon kirjoittamalla omia meikkivinkkejäni. En ole mestarimeikkaaja, mutta rakastan kosmetiikkaa ja meikkejä! Kylpyhuoneen kaapit pursuavatkin lähes yli äyräidensä minun purnukoideni vuoksi. Oppilasnäytöksissä autan omia oppilaitani meikin teossa sen verran kuin ehdin. Jos näytökset ovat kiireisiä oppilaille, opettajat niissä vasta juoksevatkin!

Siveltimet
Meikkaaminen on minusta todellista välineurheilua! Se on helpompaa ja mukavampaa, kun käytössä ovat hyvät siveltimet. Mielestäni laadusta kannattaa maksaa, jos meikkaa useammin kuin kerran tai kaksi vuodessa, sillä laadukkaat siveltimet kestävät vuodesta toiseen. Mikäli oma budjetti ei anna periksi, kannattaa siveltimiä toivoa esimerkiksi lahjaksi.

Meikeissä on mielestäni tietyissä tuotteissa selkeä ero selektiivisten ja markettimerkkien välillä. Ripsiväreissä en ainakaan omissa ripsissäni huomaa eroa kalliimmaan ja halvemman välillä, mutta esimerkiksi poskipunissa ja etenkin luomiväreissä ero on mielestäni varsin suuri. Halvempien merkkien luomivärit ovat usein minusta harmittavan huonopigmenttisiä ja väriä joutuu kerrostamaan todella paljon halutun lopputuloksen aikaansaamiseksi. Selektiivisten merkkien kanssa en ole kokenut tällaista ongelmaa. Mikäli ei kuitenkaan halua maksaa luomiväripaletista tai meikkivoiteesta useampaa kymppiä, löytyy mielestäni kotimaiselta Lumenelta paljon hyviä tuotteita myös näytösmeikin laatimiseen!

Näyttämömeikissä minä suosin mahdollisimman peittävää ja jokseenkin paksua meikkivoidetta, sillä pidän sen antamasta viimeistellystä lopputuloksesta. Etenkin arki- mutta myös näyttämömeikissä on tärkeää, että meikkivoiteen sävy on lähellä oman ihon sävyä. Meikkivoidetta kannattaisikin aina tarkastella päivänvalossa ennen ostopäätöksen tekoa, sillä kaupan valaistuksessa sävy saattaa vääristyä. Meikkivoidetta pitäisi myös aina testata kasvojen iholle, sillä esimerkiksi kämmenselän iho saattaa olla eri värinen kuin kasvojen iho.

Pienet ihon virheet eivät toki näy näyttämön kirkkaassa valaistuksessa tai muutenkaan peittävän meikkivoiteen alta, mutta esimerkiksi näppylöitä voi halutessaan peittää erillisillä tuotteilla. Itselläni on aina mustat silmänaluset, joten peitän ne aina erikseen.

Jotta meikkivoide pysyisi paikoillaan, käytän itse sen alla erillistä meikin pohjustajaa. Minä levitän meikkivoiteen aina sienellä, mutta jotkut käyttävät mieluummin sivellintä tai omia sormiaan. Meikkivoiteen päälle levitän irtopuuteria vipalla, jolloin saan sen mielestäni paineltua parhaiten paikoilleen. Puuteria voi levittää myös siveltimellä, mutta näytösmeikissä se ei minusta ole toimivin tapa.

Kulmakarvat kaipaavat usein väriä tai ainakin pientä paikkailua mahdollisiin aukkokohtiin. Itse pidän kulmakynästä, mutta myös värilliset geelit tai erilliset kulmavärit sopivat tarkoitukseen hyvin. Kulmakarvat saa hyvin pysymään ojennuksessa joko värittömällä kulmageelillä tai esimerkiksi suihkaisemalla hieman hiuslakkaa kulmaharjaan ja harjaamalla kulmakarvat sen avulla paikoilleen.

Luomiväreissä kehotan omia oppilaitani suosimaan varsin neutraalia värimaisemaa, sillä jotkut värit eivät kertakaikkiaan sovi näyttämön vahvoihin valoihin. Myöskään glitterluomivärit eivät sovellu näytöksiin, sillä pahimmassa tapauksessa glitter saattaa varista silmiin ja aiheuttaa niiden valumista. Minusta ruskea mattaluomiväri on aina varma valinta, mikäli on yhtään epävarma sopivasta sävystä! Silmämeikin teossa voi käyttää sekä vaaleaa että hieman tummempaa ruskeaa. Jotta luomiväri ei karkaisi luomivakoon, kannattaa minusta myös luomet pohjustaa joko meikkivoiteella ja puuterilla tai erillisellä silmämeikin pohjustusvoiteella.

Silmämeikin tekoa

Silmämeikissä voi myös hyödyntää valkoista luomiväriä esimerkiksi kulmaluun alla ja silmännurkassa, jolloin se avaa katsetta. Rajaukset kuuluu näytösmeikissä tehdä lähes poikkeuksetta mustalla värillä. Minusta on makuasia, käyttääkö nestemäistä silmänrajausta vai kynää; nestemäinen rajaus tosin usein on voimakkaampi kuin kynällä tehty.

En ole oppilasnäytöksessä vaatinut oppilaitani käyttämään irtoripsiä, mutta ainakin mustaa ripsiväriä suosittelen kaikille. Yhtenäisen irtoripsinauhan sijaan irtoripsiä voi kiinnittää myös yksitellen, jolloin lopputulos on hieman luonnollisempi. Irtoripsien kiinnittäminen vaatii usein harjoittelua, joten siihen kannattaa varautua jo etukäteen!

Poskipunan levitykseen tuntuu olevan monta eri koulukuntaa, mutta näyttämömeikissä olen yleensä tottunut levittämään sitä poskipäiden alle enkä niiden päälle. Omaan ihonsävyyni sopii parhaiten pinkki poskipuna eikä persikkainen. Pinkki on myös näyttämömeikissä varsin varma valinta.

Perinteinen huulipunan sävy on punainen, mutta mielestäni myös pinkki näyttää lavalla kauniilta. Huulimeikki pysyy paremmin, jos sen teossa käyttää huultenrajauskynää. Huulipunan sävyyn sopivalla rajauskynällä voi huulten ääriviivojen piirtämisen lisäksi värittää myös huulia ja levittää huulipunaa vasta sen jälkeen. Huulipunan levityksen jälkeen taputtelen huuliani kevyesti vessapaperilla. Sen jälkeen lisään vielä toisen kerroksen ja toistan taputtelun. Näin kerrostettuna huulipuna kestää mielestäni varsin hyvin.

Toi toi kaikille näytöksiin! :)


tiistai 12. toukokuuta 2015

Pas de bourrée suivi

Pitkän radiohiljaisuuden jälkeen ajattelin perehtyä pas de bourrée suivi -liikkeeseen, josta sain kysymyksen aikaisempaan postaukseeni. Muistattehan, että kysymykset ja kommentit ovat aina tervetulleita - liittyivät ne aiheeseen tai eivät! :)

Pas de bourrée suivi tarkoittaa suomeksi seurattua bourréen askelta. Se on kärkitossuliike, jossa jalkojen toisiaan seuraavat pienet liikkuvat askeleet kuljettavat tanssijaa tilassa kaikkiin suuntiin. Pas de bourrée suivi -liikettä voidaan tehdä joko kuudennessa tai viidennessä asennossa ja liikkua suorassa linjassa, diagonaalissa tai ympyrässä. Liike voi olla tempoltaan hidas, keskinopea tai nopea.

Pas de bourrée suivi kuudennessa asennossa (pas couru)

Pas de bourrée suivi kuudennessa asennossa on pienen pientä juoksua varpailla (couru = juostu). Se harjoitellaan ensin hitaasti, mutta myöhemmin tempoa voidaan nopeuttaa.

Liikkeen valmistava versio aloitetaan seisomalla kuudennessa asennossa, josta noustaan demi-plién kautta relevéhen. Tästä asennosta nostetaan oikean jalan varpaat ylös lattiasta ja hieman heitetään jalkaa lähellä lattiaa eteenpäin. Tämän jälkeen jalka tuodaan takaisin toisen luokse ja liike toistetaan toisella jalalla. Kun tämä onnistuu, voidaan nopeuttaa tempoa. Myöhemmin jalan pieneen heittoon lisätään askel eteenpäin tai taaksepäin.

Kun tempo nopeutuu, jalkojen heitot menosuuntaan pienenevät samoin kuin askeleiden pituus. Käsien ja pään asennoissa voidaan käyttää useita eri variaatioita.

Pas de bourrée suivi viidennessä asennossa

Liikkeen harjoittelu aloitetaan jälleen valmistavasta versiosta. Seistään viidennessä asennossa épaulement croiséssa oikea jalka edessä. Alkuasennosta noustaan plién kautta relevéhen. Etummaisen jalan varpaat nousevat hieman irti lattiasta samalla kun polvi koukistuu vähän. Tämän jälkeen varpaat tuodaan lattiaan ja suoristetaan polvi. Toistetaan sama takimmaisella jalalla.

Kun liike sujuu paikallaan, lisätään siihen liikkuminen sivuttain kädet isossa poosassa (oikea käsi kolmannessa asennossa, vasen käsi toisessa ja katse hieman oikean käden alta kurkistaen). Samalla kun oikea jalka nousee ylös lattiasta astutaan sillä pieni askel sivulle. Välittömästi tämän jälkeen toistetaan sama vasemmalla jalalla tuoden se syvään (jopa hieman yliristittyyn) viidenteen asentoon taakse. On tärkeää tuoda jälkimmäinen jalka nopeasti kiinni toiseen jalkaan, jotta sivulle liikuttaessa ei näytettäisi jalkojen toista asentoa. Tulee lisäksi huomioida, että mikäli tanssija ei ojenna polvea tuodessaan varpaita lattiaan, näyttää liike kömpelöltä ja painavalta.

Myöhemmin pas de bourrée suivissä lisätään tempoa ja se voidaan tehdä esimerkiksi croiséssa sekä effacéessa eteen tai taakse tai écartéhen. Etenkin croiséssa ja effacéessa on tärkeää pitää jalat hyvin ristissä viidennessä asennossa, jotta neljättä asentoa ei näytettäisi katsojille. Molempien jalkojen on näin ollen tärkeää  pysyä aktiivisina liikkeessä.

Ohessa on vielä video pas de bourrée suivistä:



keskiviikko 29. huhtikuuta 2015

Kansainvälinen tanssin päivä!

Kevätkiireet ovat estäneet blogin päivittämisen kokonaan viime aikoina; näytösten keskellä olen aloittanut myös tulevan kauden suunnittelun. Postausideoita kuitenkin pulpahtelee koko ajan mieleen, joten en ole unohtanut teitä!

Tänään vietetään kansainvälistä tanssin päivää, minkä kunniaksi linkkaan iki-ihanasta Joutsenlammesta Pienten joutsenten tanssin teidän iloksenne. Toivottavasti pääsette kaikki tanssimaan tänään!


keskiviikko 8. huhtikuuta 2015

Baletin perusteet, osa 11: Attitude- ja écarte-poosat

Tänäänkin jatketaan vielä poosien parissa, vuorossa ovat attitude ja écarté-poosat. Kaikkien poosien hahmottamiseen menee usein jonkin verran aikaa, joten kärsivällisyys on tarpeen. Kädet ja jalat löytävät harjoittelun myötä varmasti oman paikkansa, kunhan ei hermostu. Harjoittelu tekee mestarin! :)

Pose attitude croisée


Pose attitude croisée devant
Attitude tarkoittaa asentoa, asennetta tai ryhtiä. Se on asento, jossa tanssija seisoo yhdellä jalalla toinen alka koukussa joko vartalon etu- tai takapuolella. Venäläisen koulukunnan mukaan attitude tehdään ainoastaan taakse, mutta itse käytän myös attitudea eteen. Sanotaan, että attitude on saanut innoituksensa Giovanni Bolognan Merkurius-patsaasta.

Pose attitude croiséessa seistään viidennessä asennossa oikea jalka edessä. Vasen jalka koukistuu vartalon taakse 90 asteen kulmaan siten, että polvi ja nilkka ovat samalla tasolla ikään kuin pöydän päällä. Samanaikaisesti kun jalka nousee, vasen käsi viedään ensimmäisen asennon kautta kolmanteen ja oikea käsi toiseen. Pää kääntyy oikealle. Tässä asennossa käsien muut variaatiot ovat myös mahdollisia; molemmat kädet voivat esimerkiksi olla kolmannessa asennossa.
Pose attitude croisée
Pose attitude effacée

Sama alkuasento kuin edellä. Vasen jalka viedään taakse, mutta hieman loivempaan koukkuun kuin croisée-attitudessa. Jalan kulma on siis suurempi kuin croiséessa, noin 135 astetta. Käsien asennot ovat samat kuin edellä ja katse jälleen vasemmalle. Ylävartalo kallistuu hieman eteenpäin. Kun jalka ja kädet tuodaan loppuasentoon, seuraa katse vasenta kättä sen laskeutuessa toiseen asentoon samalla kun työjalka ojennetaan ilmaan. Lopuksi kädet tuodaan yhtä aikaa perusasentoon ja jalka viidenteen. Lopuksi pää kääntyy jälleen vasemmalle.

Pose attitude effacée
Pose écartée devant

Tätä asentoa voidaan sen luonteen vuoksi sanoa ylpeäksi ja onnelliseksi asennoksi. Alkuasennossa seistään viidennessä asennossa épaulement croiséssa. Oikea jalka on edessä ja pää käännettynä oikealle, kädet ovat perusasennossa. Vartalo on ikään kuin diagonaalisuunnassa yleisöstä katsottuna.

Écartée devant
Oikea jalka ojennetaan takaa sivulle kohti salin suuntaa kaksi samalla kun oikea käsi nousee ensimmäisen asennon kautta kolmanteen ja vasen ensimmäisen asennon kautta toiseen (pienenä poosana kädet voivat olla myös matalassa toisessa asennossa allongéssa). Samalla kun kädet ovat ensimmäisessä asennossa, pää kallistuu hieman vasemmalle ja katse on käsiin. Kun kädet aukeavat, pää kääntyy oikealle ja katse on oikean käden kyynärpään yläpuolelle. Vartalo kallistuu sivulle poispäin ojennetusta työjalasta. Kyljet pysyvät kallistuksesta huolimatta pitkinä ja hartiat tasan (toinen olkapää ei kierry eteenpäin).

Kun poosa suljetaan takaisin viidenteen asentoon, oikea käsi tulee toiseen asentoon ja sitten yhtä aikaa vasemman käden kanssa tehdään allongé toisessa asennossa. Katse seuraa oikeaa kättä. Kun kädet tuodaan perusasentoon, myös jalka suljetaan viidenteen asentoon eteen ja vartalo suoristuu. Lopuksi pää kääntyy oikealle.


Pose écartée devant

Pose écartée derrière

Tätä poosaa voidaan kuvailla surulliseksi. Alkuasennossa seistään viidennessä asennossa en face oikea jalka edesssä. Tästä asennosta oikea jalka ojennetaan sivulle kohti tanssisalin suuntaa neljä samalla kun oikea käsi nousee kolmanteen ja vasen toiseen asentoon. Samalla kun jalka ojentuu ja kädet aukeavat, koko vartaloa käännetään siten, että se on diagonaalisuunnassa nurkasta kahdeksan nurkkaan neljä. Vartalo kallistuu hieman  ja pää sekä katse kääntyvät toisessa asennossa olevan käden suuntaan.

Kun palataan takaisin viidenteen asentoon, oikea käsi laskeutuu kolmannesta toiseen asentoon ja pää kääntyy vasemmalle. Samalla kun kädet tulevat perusasentoon, työjalka suljetaan viidenteen asentoon taakse ja vartalo suoristuu.

Pose écartée derrière
Ovatko poosat sinulle ihan itsestään selviä vai menevätkö ne helposti sekaisin?

tiistai 7. huhtikuuta 2015

Baletin perusteet, osa 10: Poosat

Kuten edellisessä postauksessani kirjoitin, keskitytään baletin perusteiden kymmennessä osassa poosiin. Kaikki poosat opetellaan aluksi pitämällä varpaankärjet lattialla ilman, että jalka nostetaan ilmaan. Myöhemmin jalkojen korkeutta lisätään ensin nostamalla suoraa jalkaa (relevé lent) ja myöhemmin ojentamalla jalka koukun kautta suoraksi ilmaan (battement développé). Näitä sanotaan isoiksi poosiksi. Isoissa poosissa yläkäden katse on kohdistettu kyynärpään yläpuolelle.

Yleensä poosien opiskelu aloitetaan pose croisée devant'in ja derrièren opiskelulla, minkä jälkeen siirrytään poosiin effacée ja écartée devant ja derriére.

Pose croisée devant

Seistään viidennessä asennossa épaulement croiséssa oikea jalka edessä ja pää kääntyneenä oikean olkapään suuntaan. Kädet ovat perusasennossa. Tästä asennosta kädet nostetaan ensimmäiseen asentoon ja pää kallistetaan vasemman olkapään puoleen katseen ollessa käsiin. Sitten oikea jalka ojennetaan eteen ja nostetaan vasen käsi kolmanteen sekä oikea käsi toiseen asentoon. Pää kääntyy oikealle ja lisäksi selässä on pieni kohotus taaksepäin. Tämä on pose croisée devant. Kun palataan takaisin alkuasentoon, vasen käsi avataan toiseen asentoon (katse ei seuraa kättä) oikean käden pysyessä toisessa. Myös ylävartalon kohotus säilyy. Sen jälkeen kädet tuodaan perusasentoon ja oikea jalka suljetaan viidenteen asentoon eteen. Samalla ylävartalo ojennetaan takaisin luotisuoraan linjaan.

Pose croisée devant
Pose croisée derrière

Alkuasento on sama kuin edellä. Viidennestä asennosta takimmainen jalka, eli vasen jalka, ojennetaan taakse sekä vasen käsi nostetaan ensimmäisestä kolmanteen asentoon ja oikea käsi avataan toiseen. Pää käännetään oikealle ja vartalo pysyy suorana, ei siis kallistu.

Pose croisée derrière

Pose effacée devant

Seitään viidennessä asennossa épaulement effacéssa, jolloin oikea jalka on edessä ja kädet perusasennossa. Pää on käännetty vasemmalle. Ojennetaan oikea jalka eteen ja nostetaan vasen käsi ensimmäisen asennon kautta kolmanteen sekä oikea käsi toiseen. Kun kädet ovat ensimmäisessä, päätä ei kallisteta ja katse on käsiin. Kun kädet aukeavat, ylävartalossa on pieni kohotus taakse ja katse on vasemmalle.

Pose effacée devant
Pose effacée derrière

Alkuasento on sama kuin edellä. Viidennestä asennosta ojennetaan vasen jalka taakse ja nostetaan ensimmäisen asennon kautta vasen käsi kolmanteen ja oikea käsi toiseen asentoon. Kun kädet ovat ensimäisessä, päätä ei kallisteta ja katse on käsiin. Käsien auetessa pää kääntyy vasemmalle ja vartalo sekä pää kallistuvat hieman eteenpäin. (Huomaa, että kuvassa käsien ja jalkojen asennot ovat päinvastoin kuin tekstissä!)

Pose effacée derrière

Ensi kerralla jatka attitudeista ja écarté-poosista, pysykää siis kuulolla! :)

maanantai 6. huhtikuuta 2015

Baletin perusteet, osa 9: En face, croisé ja effacé

Tauon jälkeen palataan jälleen baletin perusteiden pariin, tänään pohjustetaan poosiin tutustumista. Ranskaksi verbi poser tarkoittaa paikoilleen asettamista, esittämistä tai poseeraamista, Sana pose puolestaan merkitsee asettamista, mallina istumista, asentoa tai ryhtiä. Poosiin kuuluvat pose croisée derrière, pose croisée devant, pose écartée derrière, pose écartée devant, pose éffacée derrière ja pose éffacée devant.

Tanssisalin suunnat

Ennen poosiin syventymistä on syytä kerrata tanssisalin suunnat, Vaganovan mukaan niitä on yhteensä kahdeksan. Salin etusuunta, yleensä peiliseinä, on numero yksi. Kun tästä käännytään myötäpäivään, on peilistä seuraava etunurkka numeroltaan kaksi, sivuseinä numero kolme ja niin edelleen.

Suunnat
Baletissa vartalo voi olla suoraan kohti yleisöä, mistä käytetään nimitystä en face tai 1/8-käännöksen verran käännettynä poispäin yleisöstä, mikä on nimeltään épaulement (épaule = olkapää). Épaulement liittyy lisäksi läheisesti croisé- ja effacé-asentoihin. Toisinaan myös selkä voidaan kääntää yleisöön päin tai sitten kääntyä yleisöstä katsottuna sivuttain. Useimmiten kuitenkin ollaan joko en face tai épaulement'issa.

Épaulement

Croisé tarkoittaa ristiin asetettua ja on yksi épaulement-suunnista. Épaulement croisé -asentoa voidaan pitää baletin sydämenä, sillä monet sarjat aloitetaan tästä asennosta. Tässä asennossa jalat ovat V asennossa ristissä yleiöstä päin katsottuna. Croisé-asento ajatellaan suljetuksi asennoksi, kun taas éffacé-asento on yleisöön päin avoin. Verbi effacer tarkoittaa muun muassa pois pyyhkimistä, varjoon jättämistä tai himmentämistä.

Eli jos esimerkiksi seistään viidennessä asennossa oikea jalka edessä ja vartalo 1/8-käännöksen verran käännettynä vasemmalle ja katse oikean oikean olkapään suuntaan, asento on épaulement croisé. Mikäli vasen jalka vaihdetaan eteen mitään muuta asennossa muuttamatta, kyseessä on épaulement effacé.

Épaulement croisé, en face, épaulement effacé
Croisé ja effacé toimivat myös perusasentoina baletin pienille ja isoille poosille, joihin palaan seuraavassa kirjoituksessani!

perjantai 3. huhtikuuta 2015

Miten puhut itsellesi?

Pitkäperjantain päätteeksi on hyvä palata jälleen blogin pariin! Kevät on ollut tähän mennessä todella kiireinen, mutta toivon pystyväni jälleen päivittämään blogia hieman useammin. Tänään keskitytään sisäiseen puheeseen, muistakaa jälleen kommentoida ja esittää kysymyksiä! :)

Omat ajatukset ja se tapa, jolla itselleen puhuu, vaikuttavat suuresti omaan suoritukseen. Esimerkiksi monet huippu-urheilijat pyrkivät pitämään suorituksensa aikana omat ajatuksensa positiivisina sekä motivoivat omalla sisäisellä puheellaan itseään hyvään suoritukseen. Sen sijaan, että vaikeissa liikkeissä ajattelisi, miten vaikea liike on tai miten se ei viimeksi onnistunut, pyrkii urheilija pitämään omat ajatuksensa positiivisina ja yrittää valaa itseensä uskoa siitä, että kaikki menee hyvin. Omia kompastuskiviäni ovat usein piruetit. Olen huomannut, että silloin kun sisäinen puheeni on positiivista sekä vakuutan itselleni osaavani, sujuvat ne usein paljon paremmin kuin jos jo lähtökohtaisesti ajattelen, ettei piruetti varmasti nyt onnistu kun ei viimeksikään onnistunut.

Vaikka pyrkii tsemppaamaan itseään koko ajan tanssiessaan, se ei silti tarkoita sitä, etteikö omaa toimintaansa voisi tarkastella kriittisesti ja pyrkiä parantamaan sitä. Jos piruetti esimerkiksi ei onnistu, voi jälkikäteen yrittää miettiä, mikä meni vikaan ja seuraavalla kerralla rohkaista itseään ajattelemaan, että nyt piruetti menee jo varmasti aikaisempaa kertaa paremmin. Joitain asioita pitää toki harjoitella pidempään, mutta rohkaisen kaikkia kokeilemaan itsensä piiskaamisen sijaan itsensä kannustamista. Kehittyminen on aina helpompaa, kun itse suhtautuu itseensä positiivisesti ja antaa itselleen mahdollisuuden kehittyä. Mikäli jo lähtökohtaisesti ajattelee olevansa toivoton tapaus, on kehittyminen huomattavasti hankalampaa kuin silloin, jos suhtautuu itseensä positiivisesti. Itse yritän ajatella niin, että myös virheistä oppii jotain eikä niitä tule turhaan pelätä.

Positiivisuutta!

Miten sinä puhut itsellesi tanssiesssasi?