maanantai 6. huhtikuuta 2015

Baletin perusteet, osa 9: En face, croisé ja effacé

Tauon jälkeen palataan jälleen baletin perusteiden pariin, tänään pohjustetaan poosiin tutustumista. Ranskaksi verbi poser tarkoittaa paikoilleen asettamista, esittämistä tai poseeraamista, Sana pose puolestaan merkitsee asettamista, mallina istumista, asentoa tai ryhtiä. Poosiin kuuluvat pose croisée derrière, pose croisée devant, pose écartée derrière, pose écartée devant, pose éffacée derrière ja pose éffacée devant.

Tanssisalin suunnat

Ennen poosiin syventymistä on syytä kerrata tanssisalin suunnat, Vaganovan mukaan niitä on yhteensä kahdeksan. Salin etusuunta, yleensä peiliseinä, on numero yksi. Kun tästä käännytään myötäpäivään, on peilistä seuraava etunurkka numeroltaan kaksi, sivuseinä numero kolme ja niin edelleen.

Suunnat
Baletissa vartalo voi olla suoraan kohti yleisöä, mistä käytetään nimitystä en face tai 1/8-käännöksen verran käännettynä poispäin yleisöstä, mikä on nimeltään épaulement (épaule = olkapää). Épaulement liittyy lisäksi läheisesti croisé- ja effacé-asentoihin. Toisinaan myös selkä voidaan kääntää yleisöön päin tai sitten kääntyä yleisöstä katsottuna sivuttain. Useimmiten kuitenkin ollaan joko en face tai épaulement'issa.

Épaulement

Croisé tarkoittaa ristiin asetettua ja on yksi épaulement-suunnista. Épaulement croisé -asentoa voidaan pitää baletin sydämenä, sillä monet sarjat aloitetaan tästä asennosta. Tässä asennossa jalat ovat V asennossa ristissä yleiöstä päin katsottuna. Croisé-asento ajatellaan suljetuksi asennoksi, kun taas éffacé-asento on yleisöön päin avoin. Verbi effacer tarkoittaa muun muassa pois pyyhkimistä, varjoon jättämistä tai himmentämistä.

Eli jos esimerkiksi seistään viidennessä asennossa oikea jalka edessä ja vartalo 1/8-käännöksen verran käännettynä vasemmalle ja katse oikean oikean olkapään suuntaan, asento on épaulement croisé. Mikäli vasen jalka vaihdetaan eteen mitään muuta asennossa muuttamatta, kyseessä on épaulement effacé.

Épaulement croisé, en face, épaulement effacé
Croisé ja effacé toimivat myös perusasentoina baletin pienille ja isoille poosille, joihin palaan seuraavassa kirjoituksessani!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ajatuksesi!