maanantai 7. syyskuuta 2015

Hyvän opettajan mitta

Syyskuu on saapunut ja kausi on pyörähtänyt kunnolla käyntiin! Blogin yksivuotissynttärit lähestyvät jo kovaa vauhtia, mutta ennen niitä ajattelin vielä pohtia hyvän opettajan määrettä. Avaan tässä kirjoituksessa omaa käsitystäni hyvästä opettajasta, kertokaa tekin omanne! :)

Minun mielestäni hyvässä opettajassa on monta tärkeää ominaisuutta, mutta tärkeimpänä pidän opettajan innostusta opettamaansa asiaa kohtaan. Innostunut ja motivoitunut baletinopettaja löytää baletista aina uusia näkökulmia ja pitää omat ajatuksensa näin ollen tuoreina. Uskon, että mikäli opettaja on innoissaan baletista, tarttuu se jossain määrin myös oppilaisiin. Innostukseen liittyy mielestäni myös halu kehittyä eteenpäin opettajana. Toisia opettaessaan opettaja opettaa myös itseään ja oppii jatkuvasti uutta. En usko opettajan voivan koskaan olla täysin tyytyväinen itseensä opettajana, sillä rima nousee koko ajan. Opettajuus - niin kuin oppiminenkin - ovat jatkuvia prosesseja, joissa haasteet eivät lopu koskaan kesken. Opettajakin on ikuinen oppija!

Hyvä opettaja on mielestäni myös empaattinen. Minä välitän aidosti kaikista oppilaistani ja haluan heidän parastaan. Minä tahdon oppilaitteni kehittyvän tanssijoina ja haluan heidän myös nauttivan oppimisprosessista. Yritän parhaani mukaan samastua oppilaideni tilanteeseen oppijoina ja auttaa heitä. En usko, että lannistamalla saadaan tuloksia, minä uskon kannustamisen voimaan. Minusta on tärkeää, että oppilas tietää heikkouksiensa lisäksi myös omat vahvuutensa. Eräs kollega käytti mielestäni hienosti opettajasta termiä vierelläkulkija. Opettaja kulkee oppilaan vierellä joskus varsin kivikkoisenkin matkan pyrkien auttamaan oppilasta kehittymään ja saavuttamaan tavoitteensa matkan varrella.

Minulle opettajana on myös tärkeää se, että oppilaat oppivat ymmärtämään asioiden syy - seuraussuhteita. Minusta oppilaan pitää tietää, mihin jonkin liikkeen osaaminen myöhemmin johtaa. Haluan oppilaiden olevan aktiivisia ja kannustan heitä kysymään ja kommentoimaan opettamiani asioita tunnilla. Minusta on tärkeää ymmärtää, jotta voi oppia.

Tavoitetta kerrakseen!
Nyt on teidän vuoronne! Millainen sinun mielestäsi on hyvä opettaja? :)

4 kommenttia:

  1. Mun mielestä mun opettajani on aivan ihana! Olen mun opeani jossakin omissa teksteissäni aiemmin analysoinutkin, niin en jaksa mitään hirveetä jaaritusta kirjoittaa. Musta hyvän balettiopettajan kuuluu olla tarpeeksi tarkka, ei riitä että "tehdään vähän sinnepäin" ja sitten mennään seuraavaan. Vaikka välillä open monologit oikeista lihaksista ja asennoista ja kaikesta tuntuu vähän turhankin tarkalta, niin se on silti tärkeetä ja kuuluu asiaan. Ei baletti olisi niin hienoa, jossei se tekniikka olisi niin hiottua. Pienetkin asiat merkitsee. Lisäksi hyvä opettaja antaa palautetta: kehuu jos menee oikeesti hyvin, antaa korjauksia jos ja KUN niitä tarvitaan. Open tulisi olla myös herkkä havaitsemaan ryhmän taitotaso, eikä teettää selkeesti liian vaikeita (tai helppoja) asioita, koska silloin ei oikein voi oppia jos ollaan liian kaukana ns. "lähikehityksen vyöhykkeeltä". Tämä ehkä erityisesti aikuisbaletissa.
    Lähes pala kurkussa olen miettinyt, että parin vuoden päästä varmaankin muutetaan pois tästä kaupungista, niin sitten en enää voi olla mun ihanan openi ohjauksessa :( Mulla on selvästi jotain kiintymyssuhdeongelmia mun opettajiin ja valmentajiini :D Nimittäin muistan, että ihan pikkulapsena mun ensimmäiset yksinluistelun valmentajat tuli mulle jotenkin tosi rakkaiksi, ja kun he joutuivat lopettamaan (toinen muutti toiseen kaupunkiin ja toinen alkoi valmentaa toista ryhmää) mun sydämeni murtui niin kovasti että lopetin koko harrastuksen aika pian sen jälkeen. Koska uusi openi ei vetänyt mitenkään vertoja näille kahdelle ekalle opelle. Tai sitten olin vaan dramaattinen lapsi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä huomiota olet tehnyt; minustakin hyvä opettaja on tarkka ja huolellinen. :)

      Tuo kiintyminen opettajaan on tuttua. Olen itsekin ollut hyvin kiintynyt omiin opettajiini ja ovatpa jotkut minunkin oppilaani olleet itku silmässä, kun opettaja on syystä tai toisesta vaihtunut.

      Minä kuitenkin ajattelen niin, että motivaatio ja rakkaus lajiin ei ole opettajasta riippuvainen. Toinen opettaja osaa sitä paitsi ehkä kiinnittää huomiota sellaisiin asioihin, joihin minun tunneillani keskitytään vähemmän ja päinvastoin. Maailmaan mahtuu monta upeaa opettajaa - minullakin niitä on ollut useita! :)

      Poista
  2. Hyvän open erottaa mun mielestä intohimosta siihen asiaan, jota opettaa. Silloin ope on itsekin kiinnostunut selittämään asioita ja keksimään uusia tapoja jakaa omaa osaamistaan eteenpäin. Pari kertaa mulla on ollut ope, josta oikein huokuu tylsistyneisyys ja välinpitämättömyys tiettyä lajia kohtaan, kun taas toisen lajin tunnilla sama ope on ollut aivan kuin eri ihminen (innostunut, aktiivinen opettamaan jne).
    Tunnilla open tulisi myös olla paikalla ns oppilaita varten eikä ensisijaisesti itseään. Yhdellä tunnilla ope tanssi vain itsekseen silmät kiinni edessä ja oppilaat tekivät perässä. Lopetin nuo tunnit (muutama vuosi sitten), koska siellä ei ollut mitään mahdollisuutta kehittyä, kun minkäänlaista palautetta ei annettu.

    Tällä hetkellä mulla on parhaita opeja, keitä mulla on koskaan ollut (^.^).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin opettajan oma innostus on tärkeää - mahtavaa että olet päässyt huippujen opettajien tunneille! :)

      Poista

Kerro ajatuksesi!