Pidän omilla tunneillani vuorovaikutuksesta; minusta on ihanaa, kun oppilaat esittävät kysymyksiä ja kommentteja, joihin voimme yhdessä pureutua. Usein nimittäin jotain asiaa selittäessäni oivallan siitä itsekin jotain uutta, mikä on ihan mahtavaa! On hienoa innostua yhä uudelleen ja uudelleen samasta asiasta ja kaiken lisäksi parhaimmillaan löytää siihen uusi näkökulma Näin baletti pysyy mielenkiintoisena myös minulle opettajana enkä leipäänny selittämään samoja asioita.
Flow-tila |
Pimeimpään aikaan tuntuu välillä vaikealta lähteä töihin, kun väsyttää. On kuitenkin upeaa ja palkitsevaa, että työpäivän jälkeen usein koen oloni virkeämmäksi ja iloisemmaksi kuin töihin mennessä. Opettaminen on lisäksi niin kokonaisvaltaista ja mukaansatempaavaa, että sen aikana unohtuvat monet henkilökohtaiset murheet.
Luonnollisesti onnistuneeseen balettituntiin liittyy oppiminen. Jotkut asiat ovat sellaisia, ettei niitä opi hetkessä ja työn tulokset näkyvät vasta pitkän ajan kuluttua. Oppimisen näkeminen pitkällä tai lyhyellä tähtäimellä on kuitenkin joka kerta sykähdyttävää, vaikka luonnollisesti en voi ottaa kaikkea kunniaa itselleni. Oppilashan työn tekee, minä vain autan häntä parhaani mukaan. Mieltäni kuitenkin lämmittävät oppilaiden kommentit hyvästä tunnista ja kun he itse kertovat oppineensa paljon uutta. Joskus nimittäin mietin, onko oma kokemukseni hyvästä tunnista sama kuin oppilaiden kokemus. Sellaisia tuntejakin nimittäin on, jolloin en saa laskuista ja musiikista mitään selvää sekä olen puheissani epäjohdonmukainen tai muuten epäselvä. Rohkaisenkin kaikkia antamaan opettajalle palautetta - rakentavaa kritiikkiä tai kiitosta, mikäli sellaiseen on aihetta!
Millainen on sinun mielestäsi onnistunut balettitunti? :)
Tätä oli tosi kiva lukea! Usein sitä ajattelee, että opelle mieluisin tunti olisi sellainen, jolla kaikki nappaavat uudet jutut heti, eivätkä jää kyselemään ja "junnaamaan" samoihin asioihin. Ehkä mäkin uskallan tästä edespäin kysellä opelta enemmän :).
VastaaPoistaMun mielestä onnistunut tunti on sellainen, että jälkikäteen tietää oikeasti tehneensä parhaansa. Myös muut tunnilla olijat vaikuttavat paljon. Jos ilmapiiri on tosi vakava tai painostava, tulee huonolla tavalla enemmän paineita tehdä liikkeet oikein. Jos ilmapiiri on rennompi, voi rauhassa keksittyä omaan tekemiseen ja hihitellä omille tyhmille virheille :).
Eikä se opettajan hetkellinen sekoilukaan haittaa (paitsi jos sitä tapahtuu koko ajan joka tunti), koska siitä tajuaa, ettei se ope ole mikään täydellinen satuolento vaan ihminen myös :D.
Onhan meitä opettajiakin toki erilaisia, eli välttämättä kaikki eivät ajattele samalla tavalla kuin minä. Minusta juuri tuo parhaansa tekeminen on tärkeintä - jossain vaiheessa liike rupeaa varmasti sujumaan, kun vain jaksaa yrittää ja harjoitella. :)
PoistaYleensä oppilaat suhtautuvat sekoiluun ihan hyvin, eli eniten se varmaankin häiritsee itseäni. Olen kuitenkin miettinyt sarjan ja laskut etukäteen, niin ärsyttää kun en saa niistä kiinni!
Minulla on venäläinen balettiopettaja joka todellakin vastaa ihannekuvaa tanssijasta ainakin suurilta osin; hän on julmetun vahva, tarkka, ilmeikäs tanssija ja osaa ties minkälaisia uusia ja kannustavia liikkeitä! Olen vasta viimeisen kahden vuoden aikana tajunnut että hänkin on ihminen :D välillä sekoaa sarjoissa, laskuissa tai unohti kirjoittaa sopivan biisin johonkin sarjaan, jota sitten etsitään. Häneltä olen oppinut paljon nimenomaan pitkäkestoisen opetustyön kautta, esimerkiksi baletin ilmeikkyydestä, aksenteista, karakterista ja tottakai tekniikasta... Jotenkin rohkaisevaa kun opettaja laskeutuu sille omalle tasolle! :) henkilökohtaiset keskustelut ja vinkit ovat omasta mielestäni loistava lisä. Onnea syksyn tunneille!
VastaaPoistaMahtavaa, että koet oppivani paljon uutta opettajasi tunneilla ja ihanaa, että hänellä on aikaa keskuksella!
PoistaMahtavia balettitunteja myös sinulle! :)
Kyllä meidänkin vetäjä (tanssillisessa voimistelussa) välillä unohtelee ja sekoilee askeleissaan, mutta ei se maailman vakavinta ole. Itsekään en helpolla muista uusia kuvioita. Se vie aikansa. Tärkeintä tosiaan tunnilla on tehdä parhaansa, ja kun siinä tuntee onnistuneensa hyvin, tulee hyvä mieli!
VastaaPoistaHyvin sanottu! :)
PoistaMinusta olisi kiva tietää voiko balettia harrastaa sinun mielestäsi niin sanotusti huvikseen, pelkästään tanssimisen ilosta,? En tarkoita etteikö tällöinkin pyrittäisi kurinalaiseen harjoitteluun, omaan parhaaseen ja täsmälliseen liikekieleen. Mietin kuitenkin, otetaanko balettitunnilla lämpimästi vastaan myös ihmiset joiden nilkat, polvet tai selkä eivät taivu ja kierry (eivätkä tule koskaan kiertymään) kauniisti fyysisten vammojen ja rajoitteiden takia. Entä ylipainoiset?
VastaaPoistaMinulle - aikuisbalettia aloittelevalle keski-ikäiselle naiselle - onnistunut tanssitunti olisi hyvällä tavalla haastava ja rankkakin, mutta myös opettavainen ja kannustava. Toivon että saan tunnilla opetuksen ja oman työni tuloksena onnistumisen kokemuksia, tanssin iloa, vapautumisen tunteen arjesta. Pahinta olisi nolatuksi tuleminen, alentaminen, halventaminen, täydellinen riittämättömyys ja epäonnistuminen - se että kiinnitetään vain ja ainoastaan huomiota siihen mihin ei pysty tai mitä ei osaa.
Hei,
PoistaBalettia voi ehdottomasti harrastaa omaksi ilokseen - minulla on paljon sellaisia oppilaita! Harrastajalle ei ole mitään vaatimuksia, tunnille saa tulla sellaisena kuin on! Plussaa toki on kiinnostus asiaan ja into oppia. :)
Minusta on hieman vanhanaikainen ajatus keskittyä nolaamaan oppilasta tunnilla. Minusta jokaisen oppilaan tulisi kokea baletissa onnistumisen kokemuksia! Minä korjaan ja annan palautetta, mutta mielestäni se tulee tehdä oppilasta kunnioittaen. Ja minä myös kehun, kun siihen on aihetta! :)
Toivottavasti rohkaistut menemään balettitunnille! :)