maanantai 11. tammikuuta 2016

Harjoittelusanasto, osa 2: Muita harjoittelukäsitteitä

Heipä hei ja mukavaa alkanutta vuotta 2016! Joululomat ovat kaikissa tanssikouluissa nyt ohi ja ajatukset on siirretty tulevaan! Tällä kertaa palaan viime vuonna aloittamaani harjoittelusanastoon; sarjan edellisen kirjoituksen luista ja lihaksista voi lukea täältä. Nyt käsittelen muita tanssin harjoitteluun liittyviä peruskäsitteitä. Lähteenä tekstiin olen käyttänyt Marja Putkiston kirjaa Mehthod Putkisto - Syväjumpalla notkeaksi, josta olen poiminut omasta mielestäni tärkeimpiä balettiin liittyviä käsitteitä.

Neutraalit asennot

Lantion neutraaliasento

Lantio ei känny eteen- eikä taaksepäin, vaan on neutraalissa keskiasennossa. Asento haetaan häntäluun, häpyluun ja istuinluiden kautta asettamalla nämä luut oikeaan linjaan. Lantion neutraaliasento tarvitaan ryhdin pohjaksi. Jos esimerkiksi häntäluu kääntyy väärään suuntaan ikään kuin eteenpäin kohti napaa, lannenotko oikenee ja sen myötä lonkat sekä polvet koukistuvat ja pää sekä hartiat työntyvät eteenpäin.

Neutraaliasento ja huono ryhti

Selkärangan neutraaliasento

Leuka ei työnny eteen- eikä taaksepäin, vaan pysyy keskiasennossa. Oikea asento edellyttää niska- ja leukalihasten riittävää pituutta. Kun leuka asettuu oikeaan asentoonsa, myös kielilihaksen kanta asettuu oikein lepäämään leuan pohjalle.

Ydintuki

Ydintuki on kehon tasapainoon, tukeen ja voimaan liittyvä käsite, josta olen kirjoittanut aikaisemmin täällä. Ydintuki vaatii kehon asentojen vakauttamiseen tarvittavien lihasten hallintaa. Ydintuki koostuu reiden takaosan lihasten, lähentäjien, syvien pakaralihasten, lonkan koukistajien, vatsalihaskorsetin, lantionpohjan lihasten ja pallean yhteistyöstä. Ydintuki näkyy tanssijan kyvyssä hakea tai säilyttää lantion ja selkärangan neutraaliasentoja sekä käyttää kehon keskustaa liikkeiden tukivoimapisteenä.

Ydintukiharjoituksia

Tukivoimapiste

Vakauttamiseen ja tukeen liittyvä käsite. Paikka tai piste, jossa käytetään hyväksi oman kehon painoa maan vetovoiman vastustamisessa. Tukivoimapisteet voivat olla kehon sisällä tai sen ulkopuolella. Tukivoimapiste on määriteltävä jokaisen liikkeen kohdalla aina erikseen; niitä tasapainotetaan, syvennetään tai kohdistetaan tukivoimapisteitä vasten. Niitä vasten luodaan liikkeelle myös vastasuuntainen liiike, joka maksimoi liikettä esimerkiksi venytyksissä.

Katseen keskittäminen

Katseen keskittäminen liittyy vartalon keskuslinjaan sekä liikkeiden sitomiseen kehon ydintukeen. Katseen keskittäminen liittyy baletissa usein pirueteissa pisteen tai spotin ottamiseen, mikä helpottaa pyörimistä.

Piruetti


Kehon keskustuntuma

Tuntuma kehon keskuslinjaan, joka liittyy kehon ydintukeen. Liikkeet kootaan ja tuetaan sekä syvyys- että pystysuunnassa kehon keskuslinjaa kohti. Keskustuntuma on apuna kaikessa liikkumisessa ja olemisessa sekä ryhdin säilyttämisessä.

Sokeat pisteet

Kehon kohdat, joihin on vaikea saada tuntumaa. Liikeradat, jotka tuntuvat täysin vierailta. Sokeat pisteet liittyvät usein kireisiin lihaksiin ja lihasmuistiin. Kehon liikeratoja pystytään hyödyntämään optimaalisesti vasta silloin, kun pystytään aktivoimaan sokeat alueet.

Tunto- ja liikehermojen toimintamekanismi

Aivot lähettävät keskushermoston kautta informaatiota lihasten liikehermoihin. Tuntohermot käsittelevät tuntoaisteista tulevia viestejä. Informaation kulku on jatkuvaa ja automaattista. Toistuvat harjoitukset vaikuttavat keskushermoston kykyyn ottaa vastaan tietoa.


Löytyykö sinun kehostasi sokeita pisteitä? :)

4 kommenttia:

  1. Haluaisin kysyä tälläisen aiheeseen liittymättömän kysymyksen. Eli ajattelin kun sinä kerran olet tanssinopettaja, niin voisit antaa mielipiteesi/ vinkkejä!
    Elikkäs olen 15v tyttö ja aloitin baletin viime syksynä. Kävin viime lukukaudella kolmella aikuisten balettitunnilla, joista yksi oli todellakin todella alkeistunti ja kaksi muuta aika paljon vaikeampaa tuntia.
    Halusin kovasti aloittaa jo kärkitossuilla tanssin, kuin varmasti kaikki baletin harrastajat, joten kysyin kahdelta opettajaltani varovaisesti olisinko valmis siihen ja molemmat vastasivat, että olen napannut todella hyvin baletista kiinni ja kehittynyt valtavasti, että jos haluan niin voisin koittaa miltä tuntuu yms.
    Joten menin sitten yksi kerta ostamaan kärkitossut ja vaihdoin kaksi aikuisten tuntia lasten tunneiksi (joilla siis harjoitellaan kärkitossuilla imeisesti loppuosa tunnista).
    Menin tänään ensimmäistä kertaa näille lasten tunneille ja huomasin, että osasin kaikki asiat, eikä tunnilla tullut mitään uutta opittavaa. Aion mennä vielä toisen kerran kokeilemaan sinne, mutta jo heti ekan tunnin jälkeen tuli semmoinen fiilis, että en tiedä mitä pitäisi tehdä kun mieluummin menisin liian vaikealle tunnille kuin helpolle.
    Mitä mieltä sinä olet, pitäisikö vaihtaa astetta vaikeammalle tunnille (tarkoitan siis sitä kun nämä tunnit olisivat baletti 4 tunteja, niin vaihtaisin baletti 5 tunneille) vai mitä pitäisi tehdä? Ja niistä kärkitossuista vielä, että en ole niiden kanssa harjoitellut yhtään, niin olisiko se huono idea vaihtaa vielä vaikeampaan ryhmään, koska tanssikoulussani kärkillä tanssitaan 3 luokasta asti, niin 5 ryhmäläisillä on varmaan paljon vaikeammat harjoitteet kärjillä alkajalle.
    Anteeksi sekava teksti mutta olisi tosi kiva jos osaisit jotenkin neuvoa tai kertoa muuten vain mikä olisi sinusta paras vaihtoehto jos olisit minä tai koska olet opettaja niin siltä kannalta mielipide.
    Kiitos tosi tosi paljon jos vastaat! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei ja kiitos kysymyksestä!

      On hieman hankalaa ottaa kantaa kysymykseesi, sillä en pysty itse arvioimaan sinun taitojasi näkemättä, miten hallitset kehosi ja baletin perusteet. Voisitko keskustella asiasta tuon helpomman tunnin opettajan kanssa seuraavalla kerralla? Kerro että koet tunnin sisällön helpoksi ja kysy, mikä opettajan oma näkemys on. Minusta tason vaihtoon pitäisi nimittäin aina olla opettajan lupa, sillä aina oppilaan näkemys ei ole sama kuin opettajan. :)

      En varmaankaan antaisi turvallisuussyistä sinun tehdä samoja harjoituksia varpailla muun ryhmän kanssa, jos olisit aloittelija edistyneempien tunnilla. Joko pyytäisin sinua tekemään harjoitukset pehmeillä tossuilla tai ehkä jossain tapauksessa voisin helpottaa sarjoja sinulle sopiviksi. Tähän tosin ei välttämättä ole mahdollisuutta.


      En tosiaan osaa antaa muuta neuvoa kuin että keskustelet opettajasi kanssa ja yritätte miettiä, mikä olisi paras ratkaisu sinun kannaltasi! Tsemppiä! :)

      Poista
  2. Ainakin selkälihakset on mulle melko harmaata aluetta (hyvä kun edes tiedän missä ne on). Ne on jostain syystä aina olleet silti hyvässä kunnossa. Niihin kohdistuvaa treeniä en vain saa millään tuntumaan. Vasta tarpeeksi kovan vastuksen avulla ylipäänsä löydän ne. Olisiko sulla mitään keinoa millä niitä voisi "tunnustella"? :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,

      Riippuu vähän, missä kohtaa sokea piste sijaitsee. Yläselkään saa minusta hyvän tuntuman tekemällä esimerkiksi leuanvetoja. Lisäksi lihaksia voi harjoittaa roikkumalla ja tekemällä siitä pieniä "minivetoja", eli lapojen aktivoimista nousematta kunnolla ylös varsinaiseen leuanvetoliikkeeseen asti (kädet eivät koukistu liikkeen aikana).

      Jos sokea piste sijaitsee alaselässä, kannattaa konttausasennossa harjoitella jalan vientejä taakse siten, ettei alaselkä pääse missään vaiheessa nostoa notkolle.

      Toivottavasti näistä liikkeistä on edes jotain apua! :)

      Poista

Kerro ajatuksesi!