torstai 13. marraskuuta 2014

Fiksut oppilaat

Yksi parhaista hetkistä opettajana on minusta se, kun oppilaasta paistaa aito innostus ja kiinnostus opittavaa asiaa kohtaan. Minulla on tapana antaa oppilailleni jokin tunnilla harjoiteltu asia läksyksi seuraavaa kertaa varten; se saattaa olla esimerkiksi taaksetaivutuksen hiominen tai piruettipään käytön harjoittelu. Yleensä useimmissa ryhmissä läksyjen tekeminen unohtuu ainakin osalta oppilaista, mutta joukossa on myös oppilaita ja ryhmiä, jotka ovat aina tunnollisesti tehneet läksynsä. Tämä luonnollisesti näkyy huikeana kehityksenä - joskus hyvin lyhyessäkin ajassa! Liikuttavin on eräs nuori oppilaani, joka usein tiedustelee huolissaan, saako kaikkia tunnilla harjoiteltuja asioita tehdä kotona annetun läksyn lisäksi.

Eniten ihailen huippumotivoituneissa oppilaissani heidän innostustaan baletin opiskelua kohtaan. He todella paneutuvat uusien asioiden oppimiseen ja jaksavat hioa jo aiemmin oppimaansa. Liikkeiden viimeistelyhän ei lopu koskaan, sillä myös ammattilaiset työstävät niitä päivittäin. Lahjakas oppilas on aina omanlaisensa, mutta myös ahkeralla harjoittelulla pääsee usein melko pitkälle. En ollut itsekään mitenkään erityisen lahjakas oppilas, mutta olin innostunut ja pyrin aina parhaimpaani. Eräs entinen opettajani muistelikin minun olleen sitkeä puurtaja hänen tunneillaan.

Minä pidän siitä, kun oppilaat esittävät tarkentavia kysymyksiä sarjoista tai yksittäisistä liikkeistä. Tarkkasilmäisimmät oppilaistani saattavat uutta liikettä opettaessani esittää kysymyksiä asioista, joihin olen alunperin ajatellut palata vasta myöhemmin, kun liike on jo jollain tavalla tuttu. Viimeksi vastaavassa tilanteessa päädyin siihen, että vastasin oppilaan kysymykseen ja annoin koko ryhmän kokeilla liikettä valmiissa muodossaan. Ajattelin, ettei liike varmastikaan vielä näyttäisi kovinkaan siistiltä, mutta oppilaat saisivat kuitenkin kokemuksen siitä, miltä se valmiissa muodossaan tuntuu. Meinasin pudottaa silmäni, kun oppilaat suoriutuivat koko sarjasta upeasti - näytti siltä kuin olisimme työstäneet uutta asiaa jo pitkään. Ei auttanut muu kuin todeta ääneen, että olin aliarvioinut oppilaani ja luonnollisesti kehua heidän suoritustaan.

Kuva

Älä koskaan kasva niin isoksi, ettetkö voisi esittää kysymyksiä. Älä koskaan tiedä niin paljon, ettetkö voisi oppia jotain uutta.— Kirjailija Og Mandino
Sujuuko baletin opiskelu sinulta kuin tanssi vai vaatiiko se sinulta enemmän työtä?

2 kommenttia:

  1. Baletti on niin haastava laji, että varmasti se vaatii työtä kaikilta. Etenkin kun on kyseessä aikuisopiskelijat, kuten meidän ryhmässä. Meillä tosin päälinjamme ei ole baletti, vaan tanssillinen voimistelu. Teemme sen tueksi baletin tekniikkaharjoituksia, mutta siinäkin riittää haastetta yli kolmekymppiselle. Ainakin tässä iässä voi iloita jo pienestäkin kehityksestä, ja kyllä sitä jonkin verran on muutamassa vuodessa tapahtunut (Ottaen huomioon, että baletti on vain pieni osa treeniämme.)

    Tuolla mun blogissa voit lukea omista treeneistäni, ja paljon muustakin. http://tanssitytto.wordpress.com

    VastaaPoista
  2. Kiva kuulla, että sitkeällä treenillä olet saanut tuloksia! Aikuisen keho on toki erilainen kuin lapsen, mutta sitäkin pystyy työstämään pitkälle. :)

    VastaaPoista

Kerro ajatuksesi!