torstai 26. helmikuuta 2015

Baletin perusteet, osa 4: Jalkojen asennot

Baletin perusteissa käsitellään tällä kertaa jalkojen asentoja. Sarjan aikaisemmat osat löytyvät täältä (osa 1), täältä (osa 2) ja täältä (osa 3).

Viisi aukikierrettyä jalkojen asentoa ovat klassisen baletin perusta. Lisäksi on olemassa kuudes asento, jota käytetään etenkin balettiopintojen alussa. Esimerkiksi venäläisessä baletin opetuksessa kuudetta asentoa ei kuitenkaan käytetä yleensä ollenkaan.

Oleellista kaikissa jalkojen asennoissa on se, että jalat kierretään lonkista saakka oppilaan omaan maksimiaukikiertoon; kiertoa ei koskaan haeta jalkaterästä tai polvista. Lisäksi jalan holvikaari tulee säilyttää kannatettuna sekä pitää varpaat rentoina. Polvia ei yliojenneta lukkoon, vaan ne ovat pitkät. Paino pysyy tasaisesti molemmilla jaloilla sekä vartalo luotisuoralla linjalla.

Ensimmäinen asento

Ihannetapauksessa varpaat osoittavat sivulle suorassa linjassa muodostaen 180 asteen kulman. Lisäksi kantapäät koskettavat toisiaan.

Ensimmäinen asento
Toinen asento

Jalkojen toinen asento on muuten sama kuin ensimmäisessä, mutta kantapäiden väliin jää noin puolitoista kertaa oman jalan mitta.

Toinen asento
Kolmas asento

Kolmatta asentoa käytetään perinteisesti ainoastaan balettiopintojen alussa. Harrastelijaoppilaiden kanssa kolmas asento on kuitenkin osalle vartalon rakenteen vuoksi parempi kuin viides asento, jolloin sen käyttö on perusteltua myös myöhemmin. Kolmannessa asennossa etummaisen jalan kantapää osuu takimmaisen jalan jalkaterän puoliväliin.

Kolmas asento

Neljäs asento

Neljäs asento on minusta kaikista jalkojen asennoista vaikein. Siinä aukikierretyt jalat ovat toisiaan vastapäätä noin yhden jalan leveyden verran etäällä toisistaan. Etummaisen jalan varpaat ovat takimmaisen jalan kantapäätä vastapäätä. Jotkut opettajat käyttävät myös avointa neljättä asentoa, jossa jalat asetetaan ikään kuin ensimmäisen asennon leveydelle vähemmän ristiin. 

Neljäs asento (suljettu)
Viides asento

Aukikierretyt jalat ovat lähellä toisiaan, etummaisen jalan kantapää on takimmaisen jalan varpaita vasten. Etenkin sekä neljännessä että viidennessä asennossa lantion keskiasennon sekä etummaisen jalan polven ojennuksen säilyttämisessä tulee olla tarkkana. 

Monesti käydään keskustelua siitä, saavatko takimmaisen jalan varpaat pilkottaa etummaisen jalan kantapään takaa viidennessä asennossa. Minä ajattelen, että tämä riippuu oppilaan anatomiasta ja että asennossa saattaa olla variaatioita. Tärkeintä on mielestäni se, että asento on turvallinen eikä aiheutta kiertoa oppilaan polviin tai jalkateriin.

Viides asento
Kuudes asento
Kuudetta asentoa käytetään paljon baletin alkeisopetuksessa. Myöhemmin sitä hyödynnetään lähinnä pas couru sur les pointes -liikkeessä (juoksu varpaiden kärjillä).

Kuudes asento
Sarjan seuraavassa osassa käsittelen käsien asentoja, pysykää siis kuulolla! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro ajatuksesi!